|
|
Clipper Stad Amsterdam: Klaar voor eerste vaart | |||
Op donderdag 1 juni is ze gedoopt en tijdens Sail Amsterdam 2000 zal ze in augustus trots de zeilvloot aanvoeren: de Clipper Stad Amsterdam, product van een vruchtbare samenwerking tussen gemeente en bedrijfsleven. De gemeente Amsterdam en Randstad Uitzendgroep gingen in 1996 met elkaar in zee om een clipper te bouwen. Voor jongeren en langdurig werklozen kwam daarmee de mogelijkheid om werkervaring op te doen en een opleiding te volgen. Sinds het begin van de bouw, in november 1997, hebben 135 mensen dit inmiddels gedaan. En nu het schip klaar is, kunnen zowel Amsterdam als Randstad het schip gebruiken voor representatieve doeleinden.
Snelste zeilschip De clipper is het snelste vracht- en passagierszeilschip dat ooit is gebouwd. In de tweede helft van de 19de eeuw beheersten de clippers korte tijd de handelsroutes met snelheden die tot op dat moment niet voor mogelijk werden gehouden. De komst van de clippers, halverwege de 19de eeuw, blies de Nederlandse vloot weer nieuw leven in. Dat was hard nodig, omdat van de wereldvermaarde 17de eeuwse vloot onder het Franse regime van Napoleon weinig meer was overgebleven. Koning Willem I (vanaf 1813) maakte hier een einde aan door met krachtige overheidsmaatregelen de scheepsbouw weer tot bloei te brengen. Immers, de handel op Nederlands Indië lokte en een goed uitgeruste vloot was onontbeerlijk om hoge winsten binnen te halen. De eerste schepen die van de werf afliepen, hadden volle rompen en naar verhouding lage masten. Ze konden daardoor veel lading vervoeren en liepen minder risico bij storm en tegenwind. Toenemende concurrentie dwong echter om snellere schepen te bouwen. Zo ontstond het clippermodel: het waren smalle, scherpgesneden schepen met veel een groter zeiloppervlak dan hun voorgangers. De schepen waren aanzienlijk sneller en het scheepstype werd in korte tijd razend populair. In 1854 liep de eerst officiële clipper van stapel en tot 1870 werden in Nederland tientallen clippers gebouwd. De clippertijd bereikt haar hoogtepunt rond 1860. De opening van het Suezkanaal en de opkomst van stoomschepen maakte een einde aan het succes van de clipper. Het schip vertrekt naar de Sail in Brest (Frankrijk), vaart vervolgens naar Douarnenenz en zal in augustus het vlaggenschip zijn tijdens de Sail Amsterdam 2000 van 24 t/m 28 augustus. Meer informatie: Uit Stadsnieuws (juni 2000) | ||||
© gemeente Amsterdam - 31/08/1999 |